Manşet
İMAR KANUNUNUN 18 İNCİ MADDESİ UYARINCA YAPILACAK
ARAZİ VE ARSA DÜZENLENMESİ İLE İLGİLİ ESASLAR HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç
Madde 1 - Yönetmeliğin amacı; 3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci
maddesine göre yapılacak arazi ve arsa düzenlemesinin nerelerde ve ne şekilde
tatbik edileceği ve bununla ilgili diğer hususlara açıklık getirmektir.
Kapsam
Madde 2 - Bu Yönetmelik, belediye ve mücavir alan sınırları
ile bu sınırlar dışında düzenlenmiş uygulama imar plânı alanları içindeki
binalı veya binasız arazi ve arsa düzenlemelerini kapsar.
Kanuni
Dayanak
Madde 3 - Bu Yönetmelik, 3194 sayılı İmar Kanununun 44/I-c
maddesi hükmü gereğince düzenlenmiştir.
Tanımlar
Madde 4 - Bu Yönetmelikte sözü geçen ve Kanunda yer almayan
tanımlar aşağıda açıklanmıştır.
a)
Düzenleme Sahası: Sınırı tesbit edilerek, düzenlenmesine karar verilen
sahadır.
b)
Düzeleme Sınırı: Düzenlenecek imar adalarının imar plânına göre yol, meydan,
park, genel otopark, yeşil saha gibi umumi hizmetlere ayrılan ve tescile tâbi
olmayan alanlar ile cami ve karakol yerlerini çevreleyen sınırdır.
c)
Düzenleme Ortaklık Payı: Düzenlemeye tabi tutulan yerlerin ihtiyacı olan yol,
meydan, park, yeşil saha, genel otopark gibi umumi hizmetlere ayrılan ve
tescile tâbi olmayan alanlar ile cami, karakol yerleri ve ilgili tesisler
için kullanılmak üzere, düzenleme dolayısıyla meydana gelen değer artışları
karşılığında düzenlemeye tâbi tutulan arazi ve arsaların, düzenlemeden önceki
yüzölçümlerinden % 35`e kadar düşülebilen miktar ve/veya zorunlu hallerde
malikin muvafakatı ile tesbit edilen karşılığı bedeldir. d) Düzenleme
Ortaklık Payı Oranı: Bir düzenleme sahasında tesbit edilen düzenleme ortaklık
payı miktarının bu saha içindeki kadastro veya imar parsellerinin toplam yüzölçüm
miktarına oranıdır.
e)
Özet Cetveli: Düzenleme sahasına giren kadastro, varsa imar parsellerinin
tapu senedi miktarı, düzenleme sahasına giren ve girmeyen kısımları ile
düzenleme ortaklık payları, varsa kamulaştırma ve bağış miktarları ile oluşan
imar parselleri ve imar adalarının yüzölçümlerinin yazıldığı cetveldir.
f)
Dağıtım Cetveli: Her imar adası için ayrı olarak düzenlenen ve bu düzenleme
sonucu meydana gelen parsellerin, hangi kadastro veya imar parsellerinden,
nasıl oluştuğunu, kadastro ve imar parsellerinden alınan düzenleme ortaklık
payını, gerektiğinde malikin muvafakatı ile terk edilen alanları ve
kamulaştırılan alanların miktarlarını gösteren cetveldir.
g)
Tahsis Cetveli: Kadastro veya varsa imar parsellerinin hangi imar adalarına
gittiğini gösteren cetveldir.
h)
Umumi Hizmetlere Ayrılan Miktar: Bir düzenleme sahasında yol, meydan, park,
genel otopark, yeşil saha gibi umumi hizmetlere ayrılan ve tescile tâbi
olmayan alanlar ile cami, karakol yerleri ve ilgili tesisler için ayrılan
alanların tümüdür.
i)
Kroki: Yaklaşık ölçekte ve üzerinde ölçü değerlerinin yazılı olduğu ada veya
parsellerin çizimidir.
1)
Röperli Kroki: Ada veya parsellerin yeri değişmeyen sabit tesislere bağlı
olarak zeminden alınan ölçülerinin yazılı olduğu krokidir.
2)
Ebadlı Kroki: Ada veya parsellerin paftası üzerinden alınan veya daha önce tesbit
edilmiş olan ölçülerinin yazılı olduğu krokidir.
3)
Uygulama Krokisi: Ada veya parsellerin zeminde belirtilmesi amacıyla paftası
üzerinden alınan ölçüleri yazılarak düzenlenen krokidir. j) Parsel Numarası:
Bir ada içindeki parsellere, her ada için (1) den başlıyarak verilen
numaradır. k) Parselasyon Plânı: İmar plânının araziye uygulanmasından sonra
yapılacak rövele ölçülerine göre boyut değiştirmeyen paftalar üzerinde
çizilen, kesin parselasyon durumunu gösteren ve tapuya tescil işlemlerine
esas alınan plândır. l) Hata Sınırı: Ölçü değerleri ile plân değerleri
arasındaki kabul edilebilir en büyük farktır. m) Teknik Yönetmelik: 1/2500 ve
daha büyük ölçekli harita ve planların yapılmasına ait yönetmelik.
İKİNCİ
BÖLÜM
Uygulama
Esasları
Düzenleme
Sahalarının Tesbiti Esasları
Madde 5 - Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediyeler,
belediye encümeni kararı ile; dışında valilikler, il idare kurulu kararı ile;
5 yıllık imar programlarında öncelik tanımak ve beldenin inkişaf ve ihtiyaç
durumuna göre, yeterli miktarda arsayı, konut yapımına hazır bulunduracak
şekilde düzenleme sahalarını tesbit etmek ve uygulamasını yapmak
mecburiyetindedir.
Konut
yapımına hazır arsa sayısının, bir önceki yıl verilen inşaat ruhsatından az
olmamasına dikkat edilir.
Belirlenen
düzenleme sahası bir müstakil imar adasından daha küçük olamaz.
Ancak,
imar adasının büyük bir kısmının imar mevzuatına uygun bir şekilde teşekkül
etmiş olması nedeniyle, yeniden düzenlemesine ihtiyaç bulunmaması ve diğer
kısmında birkaç taşınmaz malın tevhid ve ifraz yoluyla imar plânı ve imar
mevzuatına uygun imar parsellerinin elde edilmesinin mümkün olduğu hallerde,
adanın geri kalan kadastro parselleri müstakil bir imar düzenlenmesine konu
teşkil edebilir.
Düzenlemeye
tâbi tutulması gerektiği halde İmar Kanununun 18 inci maddesi hükmünün
tatbiki mümkün olmayan hallerde, müstakil inşaata elverişli olan kadastro
parsellerine plâna göre inşaat ruhsatı verilir.
Düzenleme
Sınırının Geçirilmesi
Madde 6 - Düzenleme Sınırı; a) İskân sahasının bittiği
yerlerde iskân sınırlarından, b) İskân sahası içindeki yollarda yol
ekseninden, c) Cami ve karakol yerlerinin dış sınırından, yeşil alan ve genel
otopark alanlarının düzenleme ortaklık payı oranı ve uygulamaya alınan parsel
sınırına göre uygun görülecek yerinden geçirilir.
Ancak,
imar plânlarında gösterilmiş düzenleme sınırları varsa bu durum dikkate
alınır.
Düzenleme
sınırının herhangi bir parseli iki veya daha fazla parçaya bölmesi halinde;
sınır, bu parçalardan düzenleme sahası dışında kalan başka bir imar adasına
girmeyenleri varsa bunları da içine alacak şekilde geçirilir. Parsel büyük
ise, ifraz yapılarak ifraz sınırından geçilir.
Düzenleme
Sahasına Alınacak Umumi Hizmet Alanlarının Sağlanması
Madde 7 - Düzenleme sahasının tesbitinde; düzenleme ile
iskâna açılacak sahanın imar plânı ile getirilmiş park, otopark, yeşil saha ve
umumi hizmet alanlarının sağlanması için bu alanların, düzenlemeye giren
parsellerden dengeli olarak alınacak düzenleme ortaklık payı ile
karşılanmasına dikkat edilir.
Düzenleme
Sırasında Korunacak Yapılar
Madde 8 - İmar veya kadastro parselleri üzerine inşa edilmiş
ve düzenleme sırasında, plan ve mevzuata göre muhafazasında mahzur bulunmayan
bir yapı bir mimar parseli içinde bırakılabilir.
Bu
gibi yapıların bulunduğu parsellerin yol, meydan, otopark ve yeşil saha gibi
yerlere giren kısımları ile bitişiğinde düzgün imar parseli teşkil etmek için
bahçelerinden gerekli miktar ifraz edilerek düzenleme ortaklık payı olarak
alınır. Alınacak miktar düzenleme ortaklık payından fazla ise kamulaştırma
ile alınabilir.
Toplu
İnşaatlarda İmar Düzeni
Madde 9 - Kooperatif evleri, siteler, toplu konut inşaatı
gibi birbirleri ile ilgili birden fazla binanın veya tesisin: a) İfraza gerek
kalmaksızın Kat Mülkiyeti Kanununa göre vaziyet plânına esas olmak üzere imar
adalarına veya imar parsellerine ayrılarak, b) Evvelce parsellere veya
adalara ayrılmış alanların, amaçlarına uygun hale getirmek üzere, vaziyet
plânları dikkate alınarak tevhid edilmek suretiyle, İmar parselasyon plânları
yeniden yapılır veya değiştirilir.
İmar
Parsellerinin Oluşturulması ve Dağıtımındaki Esaslar
Madde 10 - İmar parsellerinin oluşturulması ve dağıtımında
aşağıdaki esaslar dikkate alınır: a) Düzenlemeyle oluşacak imar parsellerinin
mümkün mertebe aynı yerdeki veya yakınındaki eski parsellere tahsisi
sağlanır, b) Plân ve mevzuata göre korunması mümkün olan yapıların tam ve
hissesiz bir imar parseline intibak ettirilmesi sağlanır, c) Mal sahibine
tahsis edilen miktarın bir imar parselinden küçük olması veya diğer teknik ve
hukuki nedenlerle müstakil imar parseli verilmemesi halinde, İmar parselasyon
plânları ve imar durumu belirlenmiş düzenleme alanlarında yapılacak binaların
toplam inşaat alanı veya bağımsız bölüm adetleri belirtilen imar adaları veya
parselleri, kat mülkiyetine esas olmak üzere hisselendirilebilir.
Hisselendirme,
imar ada veya parselin yüzölçümü payda kabul edilerek, hisse sahiplerine ait
düzenleme ortaklık payları çıkarıldıktan sonra kalan yüzölçümü miktarı hisse
kabul edilerek kat mülkiyeti uygulanmak üzere yapılır.
Hisselendirme,
ana yapı veya yapıların toplam inşaat alanları veya bağımsız bölüm adetleri
ile orantılı olarak hesaplanır.
Hisselendirme,
ana yapı veya yapıların toplam inşaat alanları veya bağımsız bölüm adetleri
ile orantılı olarak hesaplanır.
Hisselendirilmiş
parselin tapu kütüğündeki beyanlar hanesine "İmar Kanununun 18 inci
maddesindeki kat mülkiyeti esası uygulanmıştır" ibaresi yazılır.
Ana
yapının veya yapıların inşaatı ve kullanılması gibi hususlarda 634 sayılı Kat
Mülkiyeti Kanunu hükümleri uygulanır.
Düzenlemeye
tabi tutulan parselin zemin durumu ve üzerindeki yapının özelliği itibariyle
düzenleme ortaklık payının alınamadığı hallerde, ilgilisinin muvafakatı ile
düzenleme ortaklık payı miktarı bedele dönüştürülebilir.
Düzenlemeye
tâbi tutulması gerektiği halde İmar Kanununun 18 inci maddesi hükmünün tatbiki
mümkün olmayan hallerde, müstakil inşaata elverişli olan kadastro
parsellerine plâna göre inşaat ruhsatı verilirken de yukarıdaki hüküm
uygulanır.
Bu
maddeye göre yapılacak bedel takdirleri ve bu bedellere itiraz şekilleri 2942
sayılı Kamulaştırma Kanunu hükümlerine tâbidir.
Bu
bedel, düzenlemenin gerçekleştirilmesi için yapılacak kamulaştırmalar dışında
kullanılamaz.
Düzenleme
Ortaklık Payı Oranına Ait Esaslar
Madde 11 - Düzenleme ortaklık payı oranı: Bir düzenleme
sahasında tesbit edilen düzenleme ortaklık payı miktarının, bu saha içindeki
kadastro veya imar parsellerinin yüzölçümü miktarına oranıdır.
Evvelce
yapılan düzenlemeler dolayısıyla düzenleme ortaklık payı veya bu maksatla
başka isimlerle bir pay alınmış olan arazi veya arsalar bu ortaklık payı
hesabına katılmaz.
Ancak,
taşınmaz sahiplerinin talepleri üzerine, mülga 6785-1605 sayılı İmar
Kanununun 39 uncu maddesine göre daha önce ifraz edilerek tescil edilen
parsellerden düzenlemeye dahil edilenlerin, ilk parselin ifrazında alınan terk
oranını % 35`e tamamlayan fark kadar düzenleme ortaklık payı alınabilir.
Kamu
Tesisleri Arsalarına Tahsis
Madde 12 - Düzenleme sahasında bulunan okul, hastane, kreş,
belediye hizmet veya diğer resmi tesis alanı gibi umumi tesislere ayrılan
alanların parselleri, düzenlemeye giren parsellerin alanları oranında pay
verilmek suretiyle hisselendirilir.
Uygulama
Masrafının Tahsili
Madde 13 - İmar planına ve beş yıllık imar uygulama programına
dahil olmak şartıyla düzenleme sahaları, mal sahiplerinin arsa payı oranı
itibariyle çoğunluğun talebi üzerine de tesbit edilir. Bu takdirde,
parselâsyon masrafları, talepte bulunan mal sahipleri tarafından karşılanır.
Hisseli
Arazi ve Arsa Satışının Yasaklanması
Madde 14 - Veraset yolu ile intikal eden, İmar Kanunu hükümlerine
göre şüyulandırılan, Kat Mülkiyeti Kanunu uygulanması, tarım ve hayvancılık,
turizm, sanayi ve depolama amacı için yapılan hisselendirmeler ile cebri icra
yolu ile satılanlar hariç, imar plânı olmayan yerlerde her türlü yapılaşma
amacıyla arsa ve parselleri hisselere ayıracak özel parselasyon plânları,
satış vaadi sözleşmeleri yapılamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Hazırlık Çalışmaları
İfraz ve Tevhid İşlemleri
Madde 15 - Arazi ve arsa düzenlemesi yapılmış imar adalarındaki
bir veya birkaç parselde, mesk-n alanlardaki kadastro parsellerinde,
maliklerin müracaatı üzerine imar plânı ve mevzuatına uygun olmak şartıyla
ifraz ve tevhit işlemleri yapılabilir.
Tapu
Kayıtlarının ve Haritalarının Elde Edilmesi
Madde 16 - Düzenleme sahasına giren kadastro ve imar
parsellerinin tapu sicil kayıtlarındaki ada ve parsel numaraları,
yüzölçümleri, cinsleri, malikleri, hisse oranları ve mülkiyetten gayri ayni
haklara ait bilgiler, mahalli tapu kadastro elemanları gözetiminde belediye
veya valiliklerce görevlendirilen personel tarafından çıkartılır. Pafta
örnekleri mahalli tapu kadastro teşkilatıntan istenir.
Haritaların
Revizyon ve Müktesep Hakların Tesbiti
Madde 17 - Düzenleme sahasına ait haritalar yapılırken veya
revize edilirken Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne bilgi verilir. Revize
işleminde harita sabit tesisleri ihya edilir ve gereği kadar çoğaltılır. Ölçü
ve hesapları yapılarak kanavasına ve haritasına işlenir. Haritada bulunmayan
bütün yapı ve tesislerle parselasyon işlemi sırasında dikkate alınması
gereken diğer unsurlar da ölçülerek haritaya tersim edilir. Haritada bulunup
da, zeminde bulunmayan tesis ve yapılar haritadan iptal edilir.
Korunması
Gereken Yapılar
Madde 18 - İmar mevzuatına göre muhafazası gereken yapıların
korunabilmesi amacıyla, bunlar harita ve diğer gerekli belgeler üzerinde
belirtilir.
Uygulama
Haritalarının Hazırlanması
Madde 19 - Boyut değiştirmeyen şeffaf veya yarı şeffaf
altlıklı bütünlemesi yapılmış halihazır haritalar veya yeni açılacak paftalar
üzerine düzenleme alanındaki bütün detaylar cephe hataları, yol genişlikleri
ve korunması gereken yapılar - Teknik Yönetmelikte belirtilen harita çizim
tekniğine uygun şekilde geçirilerek, düzenleme sahasına ait uygulama haritası
düzenlenir. imar Adalarının Numaralandırılması
Madde 20 - Hazırlanan uygulama haritasındaki imar adalarına,
mahalli tapu ve kadastro teşkilatınca verilen ada numarasından başlanarak
birbirini izliyen ada numarası verilir. Ancak, daha önceden imar uygulaması
yapılmış ve imar ada numaraları verilmiş mahallerde bu numaralar, son imar
adasına verilen numaradan başlatılır.
Numara
verilen adalardan herhangi biri tescile tâbi olmasa bile aynı numara bir
başka adaya verilemez.
Ada
numaraları, sadece sayıdan ibaret olup, harfli, romen rakamlı ve taksimli
olamaz. Adaların yerlerini ve numaralarını gösteren bir ada anahtarı ve bir
ada fihristi düzenlenir.
Adaların
Araziye Aplikasyonu
Madde 21 - Düzenleme alanına giren bütün adalar ve umumi hizmetlere
ayrılan alanlar araziye aplike edilir. Aplikasyon, nirengi ve poligon
noktalarına dayanılarak ve uygulama haritasından alınan uygulama ölçülerinin
kapsayan ulgulama krokileri yardımı ile yapılır.
Ada Köşelerinin Arazide Belirtilmesi
Madde 22 - Aplikasyon sonucu yerleri belirtilen bütün ada kırıknoktaları,
75 metreyi aşan düz hatlarda her 50 metrede bir ve üst yüzü 15x15, alt yüzü
25x25 ve yüksekliği 50 cm. olan ve üst ortasında 10 cm. uzunluğunda ve 1 cm.
çapında demir çubuk yerleştirilmiş bulunan 400 dozlu beton bloklarla
işaretlenir. 10 cm. lik demir çubuğun tamamı beton içine gömülür. Sert
zeminlerde sağlam röperlere bağlanabilecek yerlerde, beton yerine Teknik
Yönetmelikte belirtilen diğer işaretler kullanılabilir.
Yapı
ve Tesislerin Korunması
Madde 23 - İmar plânının bütünlüğüne aykırı düşmemek, yol
genişliklerini değiştirmemek ve komşu parsellere herhangi bir zarar vermemek
şartı ile, plânda kesinlikle belirtilmemiş, imar mevzuatına göre korunması
mümkün görülen yapı ve tesislerin korunabilmesini sağlamak amacı ile,
aplikasyon sırasında yeni teşekkül edecek hatlar az miktarda kaydırılabilir.
Yapı Adalarının Kesin Boyutlarının Tesbiti
Madde 24 - Ada aplikasyonu işleminden sonra, bütün ada kırık noktaları
ve cephe uzunlukları Teknik Yönetmelik esaslarına göre arazide yeniden
ölçülür. Bu ölçüler (rölöve ölçüleri), gerektiğinde ada kırık noktalarının
koordinatlarının hesaplanmasını sağlıyacak tarz ve nitelikte olmalıdır.
Hata
Sınırı
Madde 25 - Uzunluk ölçüleri gidiş-dönüş olarak yapılır. Ölçü
hassasiyeti aşağıdaki formüllerin verdiği hata sınırı içinde kalacaktır.
Gidiş-dönüş,
iki ölçü arasındaki fark için ds=0.008 fark için Dik ayak ve boyları
yardımıyla hesaplanan uzunluk ile arazide ölçülen uzunluk arasındaki fark
için ds=0,015 s (s metre cinsinden ölçülen uzunluğu, ds hata sınırını
göstermektedir.)
Parselasyon
Planlarının Düzenlenmesi
Madde 26 - Parselasyon plânı, uygulama haritasına göre araziye
uygulanan imar adalarının rövöle ölçülerine dayanılarak yapılır. Parselasyon
plân paftaları, halihazır haritaların pafta anahtarına göre açılır ve her
türlü tersim ve mürekkepleme işlemi Teknik Yönetmelik hükümlerine uygun
olarak yapılır.
Bu
plânlar 1/1000 veya daha büyük ölçeklerde hazırlanır ve o paftaya isabet eden
bütün mevcut nirengi noktaları, kullanılan eski ve yeni tesis edilmiş poligon
noktaları koodinat değerlerine göre ayrıca kadastro durumu da usulüne uygun
olarak kesik hatlarla tersim edilir.
Kadastro
haritasının ölçeği parselasyon plân ölçeğine uygun ve kadastro paftası da
boyut değiştirmeyen cinsten ise, tersimat kopya usulü ile; ölçeklerin değişik
olması veya kadastro paftasının boyut değiştiren bir kâğıda çizilmiş
bulunması halinde, tersimat kadastro ölçü krokilerindeki değerlere göre
yapılır.
Kadastro
haritası ölçeği, parselasyon plân ölçeğinden büyük ise, kadastro haritaları
hassas pantoğraf veya fotomekanik usullerle küçültülebilir.
Küçük
ölçekli kadastro haritalarından büyültülerek istifade edilemez. Bu durumda
kadastro sınırları, parselasyon plânına ve ölçü krokilerine göre yeniden
tersim edilir.
Kadastro
haritası ile parselasyon plânı arasında koordinat birliği yoksa, arazide
gerekli ölçü yapılarak kadastro koordinatı parselasyon plânı koordinatına
dönüştürülür. Parselasyon plânlarına, varsa sokak ve cadde isim ve numaraları
veya meydan isimleri yazılır.
Düzenleme
sahasına giren kadastro paftalarının, koordine veya ölçü değerlerine göre,
halihazır haritalara aktarılmaması halinde; 2859 sayılı Tapu ve Kadastro
Paftalarını Yenileme Kanunu ile Tapu ve Kadastro Paftalarını Yenileme
Yönetmeliğinin 22 - 27 inci maddelerine göre işlem yapılır.
Parsel
Alanında Farkın Giderilmesi
Madde 27 - Parselasyon plânına aktarılan bütün kadastro
parsellerinin yüzölçümleri bulunarak, senet yüzölçümleri ile karşılaştırılır.
İki
yüzölçüm arasındaki fark, aşağıdaki formülün verdiği farktan az ise tapu
miktarı esas alınır; fazla fark bulunması halinde, mahalli tapu ve kadastro
teşkilatı ile iş birliği yapılarak parsel alanındaki farkın giderilmesi sağlanır.
df = 0.00042 M df = Hata sınırı (M2 cinsinden)
M
= Parselasyon plânı ölçeğinin paydası
F
= Yüzölçümü (M2 cinsinden) dir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Düzenleme İşleri
Kadastro Ayırma Çapı
Madde 28 - Bir kısmı düzenleme sahasında kalan parseller için
"Kadastro Ayırma Çapı" düzenlenir.
Çap
üzerinde, parselin tapu senet yüzölçümü ile düzenleme sahasına giren ve
girmeyen kısımlarının yüzölçümü gösterilir.
Düzenleme
sınırı içinde kalan kısım için parsel numarası verilmeyip, imar plânı numarası
belirtilmekle yetinilir. Düzenleme sınırı dışında kalan kısım veya kısımlara,
o kadastro adasının son parsel numarasını izleyen numaralar verilir.
Parselin
sınır dışında kalan parçaları birden fazla ise, her bir parça için ayrı bir ayırma
çapına gerek olmayıp, bütün parçalar aynı ayırma çapında gösterilir.
Düzenleme
kadastro ayırma çapları, parselasyon plânıyla beraber belediye encümenince
onaylanır.
Tapu
Kayıtlarına Belirtme Yapılması
Madde 29 - Düzenlemeye alınan taşınmaz malların ada ve parsel
numaraları ve belediye encümen kararı örneği bir yazı ile birlikte mahalli
tapu ve kadasro idaresine gönderilerek, kayıtlarında "İmar
Düzenlenmesine" alındığının belirtilmesi istenir.
Tapu
sicil müdürlüğünce, düzenleme alanına tamamen veya kısmen giren bütün
parsellerin sicillerinde, bunların düzenlemeye tâbi olduğuna dair gerekli
belirtme yapıldıktan sonra, ilgili idarece her türlü ifraz ve tevhitlerine
izin verilmez.
Umumi
hizmete yönelik düzenlemeler öncelikle ve acilen sonuçlandırılır.
Düzenlemede
Umumi Hizmetlere Ayrılacak Payın Hesabı
Madde 30 - Düzenleme alanına giren kadastro parselleri ile
varsa imar parsellerinin yüzölçümleri toplamından, imar adalarının imar
parsellerine ayrılan kısımlarının yüzölçümleri toplamı çıkarılarak
"umumi hizmetlere ayrılan miktar" bulunarak bir hesap cetveli
düzenlenir.
Bağışlanan
arazi parçalarının bulunması veya kamulaştırılması gereken miktar yerine
belediye mülkiyetindeki parsellerin tahsisi halinde, kadastro parselleri ile
varsa imar parsellerinin ilgili olanlarından bu miktarlar düşüldükten sonra
bulunan toplam alan, umumi hizmetlere ayrılan miktarın hesaplanmasına esas
olur.
Düzenleme
Ortaklık Payı Oranı ve Kamulaştırılacak Alanın Hesabı
Madde 31 - Düzenleme ortaklık payı oranı ve kamulaştırılacak alan tutarı şu
şekilde hesaplanır;
Düzenleme
ortaklık payı oranı, umumi hizmetlere ayrılan miktarın, düzenleme ortaklık
payı alınacak parsellerin düzenlemeye giren miktarları toplamına bölünmek
suretiyle bulunur. Düzenlemeye giren miktar, bu parsellerin tapu senedi
alanında düzenlemeye girmeyen ve bağışlanan alanların çıkarılması ile
bulunur.
Bu
oran % 35`ten fazla çıktığı takdirde; kamulaştırılması gereken alan, umumi
hizmetlere ayrılan alandan, düzenlemeye giren parsel alanları toplamının %
35`inin çıkarılması ile bulunan farkın 100 ile çarpılıp 65`e bölünmesiyle
bulunur.
Düzenleme
Ortaklık Payından Fazla Çıkan Miktarın Sağlanması
Madde 32 - Düzenleme sahasında umumi hizmetlere ayrılan
miktarın, düzenlemeye giren alan toplamının % 35`inden daha fazla çıkması
halinde, bu miktarın % 35`e düşürülmesi için önce, varsa bu düzenleme
sahasındaki belediyeye ait arsalar, bu işe tahsis edilir. Bunlar yetmediği
takdirde, bu sahada, belediyeye devri mümkün hazine veya özel idare
mülkiyetindeki parsellerden; meydan, yol, park, yeşil saha, otopark, toplu
taşım istasyonu ve terminal gibi umumi hizmetlere rastlayan kısımların
belediyeye devirleri sağlandıktan sonra aynı maksada tahsis edilirler.
Bunlar
da yetmediği takdirde, aşağıdaki sıraya göre kamulaştırma yapılır. a)
Kadastro parsellerinin yüzölçümü en büyük olanından başlamak üzere, müstakil
imar parselleri verildikten sonra arta kalan miktarları, b) Alanları en küçük
bir imar parseli alanının dörtte birinden daha küçük olan kadastro ve varsa
imar parsellerinin en küçüğünden başlanarak yeteri kadarı, c) Tamamı yol,
meydan, park, yeşil saha, genel otopark, cami, karakol gibi umumi tesislere
isabet eden kadastro ve varsa imar parsellerinin yeteri kadarı,
kamulaştırılır.
Düzenleme
Ortaklık Payı Oranı
Madde 33 - Düzenleme ortaklık payları, düzenlemeye tâbi
tutulan arazi ve arsaların düzenlemeden önceki yüzölçümlerinin % 35`ini geçemez.
Düzenlenme
ortaklık payı, düzenlemeye tâbi tutulan arazi ve arsaların düzenlemeye giren
kısımlarının yüzölçümleri ile orantılı olarak alınır.
Düzenleme
ortaklık payı oranı ile, düzenlemeye giren her bir kadastro parselinin veya
evvelce bir pay alınmamış bir imar parseli varsa, bunların bağış veya
düzenleme sebebiyle bulunacak yüzölçümü ile çarpılıp esas yüzölçümünden
çıkarılmak suretiyle maliklerin düzenlemeden sonra sahip olması gereken
parsel yüzölçümleri elde edilir.
Özet
Cetvelleri
Madde 34 - Düzenleme sahasına giren beher parsele ait
düzenleme ortaklık payının yapının, varsa kamulaştırma veya bağış miktarı ile
imar parseli olarak tahsisi gereken miktarı göstermek üzere özet cetvelleri
düzenlenir.
İmar
Parsellerinin Teşkili
Madde 35 - İmar adaları, imar plânı ve yönetmeliğindeki yapı
nizamı ile diğer ilgili hükümler dikkate alınmak suretiyle önce geçici
parsellere ayrılır.
Düzenlenen
imar adalarının parsellere ayrılan kısmının yüzölçümü ile her ada içerisine
rastlayan kadastro ve varsa imar parsellerinin yeni yüzölçümleri toplamı
karşılaştırılarak, kadastro ve varsa imar parselleri karşılığı olarak hangi
imar adası içinde imar parselleri tahsis edilebileceği tesbit edilir ve bu
amaçla bir "Tahsis Cetveli" düzenlenir.
İmar
adaları içerisinde yerleştirilen parsel sayısı ve her parselin yüzölçümü ile
hangi kadastro ve varsa imar parselleri karşılık olarak verildiği,
düzenlenecek "Ada Dağıtma Cetvelleri" üzerinde gösterilir.
İmar
Adalarının Parsellenmesi
Madde 36 - İmar adaları, imar plânı ve yönetmeliği
hükümlerindeki şartlara uygun olarak parsellere ayrılır.
Alan
belirlendikten sonra, parseli, hisseli durumda bırakmamak için sınırları,
plân ve yönetmeliğine aykırı olmamak kaydıyla az miktarda kaydırılarak
kesinleştirilir.
Mesk-n
sahalarda teşkil edilecek parsele, birden fazla mevcut bina girmesini önlemek
ve müstakil hale getirebilmek için, düzgün imar parseli teşkili yerine,
mevzuata uygun bina yapılabilecek parsellerde kadastro parsel sınırları, imar
parseli sınırı olarak alınabilir.
Parsel
Numarası Verilmesi
Madde 37 - Düzenlenen imar parsellerine, her ada için birden
ve kuzey batıdan başlanarak, parsel numarası verilir.
Gerektiğinde
birden fazla binanın ve tesisin yapılmasını sağlamak amacı ile bir imar adası
bir parsel olarak düzenlenebilir.
Kadastro
Yapılmayan Yerlerdeki Düzenleme İşleri
Madde 38 - Kadastrosu yapılmayan yerlerde arazi ve arsa
düzenleme işleri: a) Halihazır haritanın yapımı veya revizyonunda, mülkiyet
sınırları da beraber ölçülerek imar parselasyon plânına işlenir. Halihazır
haritalar kadastro haritası teknik niteliğini taşır. b) Tapu kaydına dayalı
mülkiyet sınırlarında anlaşmazlık ve bu sınırların çevrelediği alan ile tapu
kaydı arasında yanılma sınırını aşan farklar yoksa, mal sahiplerinin kabulü
halinde, mevcut sınırlar kadastro durumu gibi kabul edilerek tapu haritası
yapılabilir ve bu haritalar imar uygulaması için kullanılır. c) İmar plânında
belirtilen adaların ve umuma ayrılan yerlerin içinde kalan taşınmaz malların
yüzölçümünün tapu sicilinde (zabıt defteri) yazılı miktara kadar veya daha az
çıkması halinde (miktarı yazılı olmayanlar dahil) sınırlarda anlaşmazlık
yoksa, 2644 sayılı Tapu Kanununun 31 ve 32 nci maddeleri gereğince, bu yere
ait halihazır haritalardan da yararlanılarak ve mahalli kadastro
müdürlüklerince öncelikle bu taşınmaz mallar tapu haritasına bağlanarak arazi
ve arsa düzenlemesi yapılabilir.
Bu
yer içindeki hazine, belediye ve diğer kamu kuruluşlarına ait taşınmaz mallar
tapuda kayıtlı olsun veya olmasın, talep halinde, yukarıdaki esaslara göre
tapu haritasına bağlanabilir. d) Mahkeme ilâmı ile yapılan tesciller haritaya
bağlanmış ise, bu haritalardan yararlanılabilir.
Parselasyon
Plânlarının Onayı
Madde 39 - Parselasyon plânları, düzenleme işlerine ait
belgelerle beraber belediye ve mücavir alan içinde belediye encümeni, dışında
ise il idare kurulunun onayından sonra yürürlüğe girer. Bu plânlar bir ay
müddetle ilgili idarede asılır. Ayrıca, mutat vasıtalarla duyurulur. Bu
sürenin sonunda plânlar kesinleşir. Kesinleşen parselasyon plânlarının
tescili için, mahalli tapu ve kadastro teşkilatına aşağıdaki bilgi ve belgelerin
gönderilmesi gerekir: a) Parselasyon plânının onaylandığı ve ilan edilerek
kesinleştiğini bildiren ve tapuya tescilini isteyen yazı, b) Parselasyonun
dayandığı (ilgili idarece onaylı) ve halen yürürlükteki imar plânının onay
tarihi ve numarası ile pafta numarası veya numaraları, c) Parselasyon
plânının onaylandığına dair belediye encümeni veya il idare kurulu kararı
örneği, d) Kadastro standartlarına göre düzenlenmiş parselasyon plânının
boyut değiştirmeyen şeffaf altlığa çizilmiş aslı ile üç kopyası, e) Nirengi
ve poligon koordinat değerleri, kanavaları, röper krokiyeri, ölçü krokileri,
dağıtım ve yüzölçüm hesapları ile cetvellerden ikişer onaylı örnek.
Parselasyon
Plânlarının Kontrolü
Madde 40 - İmar parselasyon plânları ve eklerinin kadastro tekniğine
uygunluğu, bu konudaki yönetmelik ve izahnamelere göre mahalli kadastro
müdürlüklerince kontrol edildikten sonra, mahalli tapu sicil müdürlüklerine
gönderilir.
Tapu
Siciline Beyan ve Tescil
Madde 41 - Tescil işlemi için tapu sicil müdürlüklerine
gönderilen dağıtım cetvelleri, kadastro veya imar parsellerinin bulunduğu
tapu kütüğünün beyanlar hanesine kaydedilir ve sonra sırayla imar
parsellerinin tescili yapılır.
Hisse
Hesabı
Madde 42 - Muhtelif parsellerden hisselendirme suretiyle
teşekkül eden imar parselinin tescili yapılırken, hissenin umumi paydasında
en çok 2400 rakamı esas alınır. Paydanın paya tam bölünemediği durumlarda
bölümden elde edilen rakamda, virgülden sonra gelen ilk üç basamak esas
alınır. Bilahare yapılan hesaplamalarda çıkan fark hissedarlar arasında
hisseleri oranında dağıtılır.
İmar
Parselasyon Plânlarının Hukuki Geçerliliği
Madde 43 - İmar parselasyon plânları, tescilden sonra Medeni
Kanun ve Tapu Sicil Tüzüğünde belirtilen plân yerine geçer ve mülkiyete
ilişkin sınır gösterme işlemleri mahalli tapu ve kadastro teşkilatınca bu
plânlara göre yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yürürlük ve Yürütme
Yürürlük
Madde 44 - Bu Yönetmelik 3194 sayılı İmar Kanunu ile birlikte
yürürlüğe girer,
Yürütme
Madde 45 - Bu Yönetmeliği Bayındırlık ve İskân Bakanı yürütür.
Hiç yorum yok :